۱۳۹۶ شهریور ۲۸, سه‌شنبه

زنان نامدار ایران: ۳۸ - هما میرافشار، شاعره ای موسیقی دان و ترانه سرا

ماجرای زندگی او
هما همایون مشهور به هما میرافشار، در سوم اسفند ۱۳۲۵ خورشیدی در تهران متولد شد. وی سرودن شعر را در سال‌های دبیرستان آغاز کرد. چندین سال بعد هما با علی میرافشار ازدواج کرد و بعد از آن نام خانوادگی خود را به میرافشار تغییر داد. علی میرافشار متاسفانه چندی پیش به علت بیماری سرطان درگذشت. هما، شعر، عکس و داستان در یک روزنامه و یک هفته نامه منتشر می‌کرد. وی در گروهی با اسدالله ملک نوازنده و آهنگساز و ملودی پرداز مشهور ایرانی کار آموزش موسیقی را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی (۱۹۶۲ میلادی) از دانشگاه موسیقی فارغ‌التحصیل شد. هما میرافشار با بسیاری از خوانندگان معروف ایرانی همکاری داشته‌ است. وی در سال ۲۰۰۵ برنده ی جایزه ی شیر طلایی ایران از آکادامی موسیقی شد. ترانه ‌های هما میرافشار دارای سبکی خاص است. هما میرافشار در کارنامه هنری خود بیش از ۲۵۰  ترانه برای خوانندگان معروف سروده است. وی هم‌اکنون ساکن لس آنجلس بزرگترین شهر ایالت کالیفرنیای آمریکاست. هما میرافشار، دارای دو فرزند است یک پسر به نام کیوان و یک دختر به نام کتایون: بسیاری از تارنماها
*
عکس خانواده ی او
(هما میرافشار - علی میرافشار - کیوان و کتایون میرافشار): تارنمای فیس بوک
*
بستگی "حمیرا " با او
علی میرافشار همسر هما میرافشار، پسر عموی پروانه امیرافشاری (مشهور به "حمیرا ' یکی از خوانندگان نامدار ایران) بود: تارنمای موزیک زنده
*
گزیده ای از ترانه های او
پس از تو نمونم برای خدا / تو مرگ دلم را ببین و برو
چو طوفان سنگین ز شاخه ی غم/ گل هستی ام را بچین و برو
که هستم من اون تک درختی/ که در کام طوفان نشسته
همه شاخه های وجودش / ز خشم طبیعت شکسته
ندونستم این را به عالم/ نمی مونه عشقت برایم
که هستم من اون تک درختی/ که در کام طوفان نشسته
همه شاخه های وجودش / ز خشم طبیعت شکسته
ندونستم ای بی خبر ز دلم/ که بی اعتباره وفای تو هم
که هستم من اون تک درختی/ که در کام طوفان نشسته
همه شاخه های وجودش/ ز خشم طبیعت شکسته
تو اکنون ز عشقم گریزونی/ غمم را ز چشمم نمی خونی
ازین غم چه حالم ، نمی دونی...
*
آه این را نمی کنم باور/ که به دل مهر دیگری داری
که به جان غیر نقش روی هما/ یاد عشق فسونگری داری
وحشتم میکشد اگر روزی/ دیده ات غیر روی من بیند
یا به روی لبان شیرینت/ نام دیگر به شوق بنشیند
گر هنوزم عزیز میداری/ از چه اکنون غمگین و تنهایم
*
(برای دکتری عزیز که با عمل جراحی ناراحتی پای مرا رفع کرد - بزرگواری که نخواست نامش را بیاورم: هما میرافشار)
میتونی برچینی اشکامو ز روی گونه هام
میتونی زندگی تازه بذاری پیش پام/ دستای مهربونت حتی با چاقوی تیز
حتی با آهن سرد میتونه، دردو بیرون بکشه
میتونی با دو سه تا جمله پر شور و امید/ مژده شادی به اين دلهای افسرده بدی
دستای مهربونت/ حتی با آهن سرد/ دردو بيرون مي کشه
ميشه گفت يه مسيحا نفسی / گرچه اين حرفارو اين روزا نميگن به کسی
ای طبيب ای که با چرخش يک چاقوی تيز/ خونه دردی رو کندی ز وجودی تب دار
اگه اون دستای پر قدرت تو مي تونه/ عقده رو از روی قلبم بردار
*
اون نگاه گرم تو جام شرابه/ اما سرابه
زندگي بي چشم تو رنج و عذابه/ رنج و عذابه
آهِ من ترسم شبي دامنت بگيره
دامنت بگيره/ با دلم بازي مکن عاشق و اسيره
ترسم بميره/ یک شب از روی صفا ای بلای دلها
با دلم وفا کن/ يا وفا کن با دلم يا منو  رها کن/ يا منو  رها کن
ميشکني شيشه دلم قدرشو ندوني
قدرشو ندوني/ مهربوني با همه  با من و دل من نامهربوني
*
ز شراب بوسه های تو هنوز مست مستم/ تو ببین چقدر مستم که سبوی می شکستم
چو لبان بوسه خواهت اثر شراب دارد/ دل اگر همی ببندم بخدا که پست پستم
پس از این کسی نبیند به کفم پیاله می/ دگرم همی چه حاجت چوگرفته تو مستم
بخدا که جان مایی مرو از تنم تواي جان/ كه ز بود تست بودم كه ز هست تست مستم
بنگر زفرط مستي ره خانه را ندانم/ تو بيا بگير دستم كه دگر زپا نشستم
به كف صبا مي فشان سر زلف شام رنگت/ كه به تار تار مويت همه عمر خويش بستم
مكنم تو منع زاهد پس از اين زمي پرستي/ نگهش مي و لبش مي چه كنم كه مي پرستم
*
تالیفات او
.کتاب " گلپونه ها"، اولین کتاب شعر هما میر افشار است و در سال ۱۳۵۲ منتشر شده ‌است. هما میرافشار مجموعه شعر دیگری هم دارد به نام " آلاله ها"  که در سال ۱۳۸۰ در تهران به چاپ رسیده است.
*
مصاحبه های او
گفتگوی تلفنی  هفته نامه ی جوانان با هما میرافشار در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۳۵۵ خورشیدی: تارنمای دلواره ها
گفتگوی هما میرافشار با هایده
گفتگوی پژمان اکبرزاده با هما میرافشار پیرامون سرود نوبهار
*
یادداشت پایانی
با بهترین آرزوها برای هما بانو میرافشار شاعره ی آشنا به هنرهای موسیقی و ترانه سرایی. روزگاران بر هما بانو و خانواده ی گرامی میرافشار جاودانه خوش و شادان باد
دکتر منوچهر سعادت نوری
*
گوش کنید به
سرود نوبهار - اجرا: گروهی از خوانندگان ایرانی مقیم آمریکا
ترانه ی " تک درخت " سروده ای از هما میرافشار - اجرا: اکبر گلپایگانی
ترانه ی " تک درخت: همه شاخه های وجودش/ ز خشم طبیعت شکسته" - اجرا: ستار
ترانه ی "ای ساربان" با اشاره به ترانه ی " تک درخت" سروده ی هما میرافشار - اجرا: محسن نامجو
*
همچنین نگاه کنید به
"بی تو من زنده نمانم": سروده ای از هما میرافشار در پاسخ "کوچه" سروده ی فریدون مشیری
 ترانه‌ شناسی هما میرافشار
بهترین سروده های هما میر افشار ۱ و ۲
*
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2017/09/blog-post_19.html
بخش های پیشین زنان نامدار ایران